Ptáčci ze zaslíbené země

Hledání afikomanu. Co všechno se neukrývá v genech. Jak najít cestu ke smíření a k vlastní identitě.

To vše rozebírá ve výborné hře Ptáčci v Národním divadle moravskoslezském libanonský dramatik Wadji Mouawad.

Je to hodně silné mnohovrstevnaté drama plné dlouhých náročných monologů a rozhodně to není jen o zemi zaslíbené.

V Ostravě se režisérsky poprvé a úspěšně představuje rodačka z Havířova Aminata Keita a rozhodně to stojí za vidění.

Do obvykle jednoznačně pro-izraelského vidění světa u nás vnáší tahle hra docela vítr. Vítr, který vmete písek do očí a pěší sráží k zemi, ale také umí chladit rány. V publiku Dvořákova divadla mě tak příjemně překvapilo bohaté zastoupení mnoha generací diváků, tedy nejen těch obvyklých letitých skupinových předplatitelů. Mladý realizační tým NDM přináší, zdá se, své plody.

Ptáčci, foto: Martin Kusyn, zdroj: Národní divadlo moravskoslezské

Afikoman jako symbol skrytého, jako pečeť původu – však přece pochází z rozlomeného macesu při pesachové večeři. Vzpomínka na dětství, které ale mohlo vypadat úplně jinak, kdyby… 

V téhle brilantně napsané hře o třech generacích židovské rodiny, která se odehrává mezi Berlínem, New Yorkem a Izraelem, jde o hledání kořenů, podstaty člověka a jeho identity. Ta ale nemusí být nutně vepsána v genech. Příběh je takovým novým čtením pesachové hagady. To, že se jedna ze scén hry odehrává během pesachové večeře v New Yorku rozhodně není náhodou. Nechcete-li přijít o zápletku, přestaňte číst hned teď.

Kdo zná příběh Mojžíše, ví, že věci nejsou čím se zdají a jak složitá může být situace, když zjistíte, že jste někým jiným, než za koho vás považuje okolí a hlavně za koho se považujete sám. A takové hledání identity může dát do pohybu velké věci. Paralelu s Mojžíšem ale ve hře sehrává zdánlivě obyčejnější příběh arabského diplomata na dvoře papeže Lva X, který je předmětem výzkumu mladé američanky Wahidy. A hra se podobně jako Wahidina disertace ptá: Musíme se tolik upínat ke ztraceným identitám? Jaké je to žít mezi dvěma světy? Kdo je to migrant? Kdo uprchlík? 

Mouawadova hra se sice odehrává na pozadí izraelsko-palestinského konfliktu, ve stínu holocaustu a obsahuje také množství židovských i arabských reálií a přesahů, ale je přesto obdivuhodným způsobem sdělná, srozumitelná a mnohdy vtipná, aniž by sklouzla k moralizování, třeskuté řachandě nebo teologické disputaci. Je to příběh, který můžeme číst i bez toho aniž bychom byli Izraelci nebo Palestinci, a přesto nás zasáhne do srdce. Těch šestačtyřicet chromozomů totiž máme všichni.

Ptáčci, foto: Martin Kusyn, zdroj: Národní divadlo moravskoslezské

***

Jen ta mísa s polívkou mi teda do pesachového sederu ke čtyřem otázkám po smyslu slavení pesachu fakt nesedí. Snad kdyby přišla na stůl až později a byla s macesovými knedlíčky.

Herecké obsazení je dobré, jen škoda, že se nedaří to obsadit úplně vhodně generačně. Věřit, že David je Etgarův syn šlo jen velmi těžko.

A muselo by být skvělé, kdyby se to dalo hrát opravdu v tom jazykovém babylonu, ale asi by to pak ztratilo na srozumitelnosti. Snad si tam i české publikum představí tu další, jazykovou vrstvu, která je sama o sobě fascinující.

Wajdi Mouawad | Ptáčci (Tous des oiseaux)

Národní divadlo moravskoslezské, Dvořákovo divadlo, Ostrava, 11.3.2025

překlad: Michal Zahálka

režie: Aminata Keita

dramaturgie: Norbert Závodský

scéna: Martin Chocholoušek

kostýmy: Simona Rybáková

Eitan | Vít Roleček

Wahida | Sára Erlebachová

Eden | Anita Krausová

Lea | Hana Doulová

Nora | Petra Kocmanová

Etgar | Tomáš Jirman

David | David Viktora

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..